top of page

Black Friday?

Wat ons even van het hart moet


We krijgen in deze tijd van het jaar steeds vaker van klanten de vraag: "Wat doen jullie met Black Friday...?" Met andere woorden; hoe goedkoop kan ik dat wat ik nu sta te passen tijdens Black Friday bij je kopen?



​Ons antwoord is; wij doen niks met Black Friday. We hebben af en toe een passende kortingsactie op een aantal artikelen en we maken er geen weken durende gekkenboel van. Black Friday is bedoeld als één dag verkopen met de BTW als korting. Echter, het wordt nu zo uitgerekt en uitgesmeerd dat het helemaal de plank mis slaat.

Ten eerste hebben de producten die we aanbieden een bepaalde waarde voor ons. Wat er na de verkoop onder aan de streep overblijft, is van levensbelang voor ons als ondernemer. We betalen er de huur van, gas, licht, water en niet te vergeten ons dierbare personeel. Het personeel wat jou adviseert, je koffie aanbiedt en zorgt voor een schoon toilet tijdens jouw tussenstop bij onze zaak.

Ten tweede hebben we toch een soort seizoenswerk, immers de meeste verkopen worden gedaan in het voorjaar wanneer iedereen de kriebels krijgt om te gaan rijden. De wintermaanden zijn niet de gemakkelijkste voor onze branche en dan zouden we ook nog eens voor een appel en een ei onze mooie kwaliteitsproducten aanbieden.

Ten derde verwachten klanten van ons een bepaalde service en garantie. Die we alleen kunnen leveren wanneer we een fatsoenlijke prijs voor onze producten ontvangen. Wanneer we bijvoorbeeld een product moeten verzenden naar de leverancier in Duitsland voor een garantiegeval dan kost ons dat meer dan €20. Op een paar handschoenen van verkoop € 99 is de winst dan verdampt. Je zou denken dat we de verzendkosten vergoed krijgen, helaas is dat bij veel merken niet het geval.

Ten vierde zet deze koop-gekte aan tot zoveel aankopen wat je helemaal niet nodig hebt. Bedenk dat alles wat gemaakt wordt energie en grondstoffen kost. De aarde is niet onuitputtelijk en bewust inkopen wordt steeds belangrijker. Wij houden daar met de inkopen dan ook rekening mee. Bedenk of je iets nodig hebt of koop je het alleen maar omdat het nu lekker goedkoop is? Iets om over na te denken….

Wij snappen heel goed dat de online Black Friday gekte en alle kortingen eromheen trouwens ook best heel aantrekkelijk zijn voor jou als consument. Zes tientjes korting op een helm van €400 is natuurlijk wel geld. Maar hoe vaak koop je nu een helm? Gemiddeld eens in de 4-5 jaar, uitzonderingen daar gelaten? Ga eens na hoeveel je nu daadwerkelijk bespaard verspreid over de jaren en bedenk dan eens hoe blij je je lokale ondernemer had kunnen maken door hem/haar dat bedrag te gunnen. Gun de lokale ondernemer dan die paar tientjes verspreid over die 5 jaar, hij zal je met goede service, koffie en een schoon toilet belonen.


Net als iedere consument is een ondernemer ook een mens met een gezin en een kachel die moet branden. Samen zorgen we voor elkaar, simpelweg door lokaal en niet digitaal onze inkopen te doen.

Menselijk contact is van levensbelang, zowel financieel als emotioneel. Schroom dus niet en kom gewoon gratis een kopje zwarte koffie drinken en doe ook even een rondje door de winkel. Melk en suiker is er natuurlijk ook en helemaal voor nop!

Paula & Hendrika

Sharing is caring 🙌

69 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page